Sokan vannak ma Magyarországon, akik külföldön, pl. Németországban keresnek munkát. Gyakran teszik ezt megfelelő nyelvtudás nélkül, ami nem csak azért hátrányos, mert – mondjuk meg őszintén – az esélyük arra, hogy némettudás hiányában találjanak is valamit kb. a nullával egyenlő, hanem azért is, mert álláshirdetéseket böngészve könnyen eshetnek csalóknak áldozatul.
Én azt hiszem elég jól beszélek németül, de belefutottam egy ilyen csapdába.... Ezért szólok!
A nevezett weboldal a berufe-welt.de. Nagyon bizalomgerjesztően néz ki, csupa klassz cím (állásbörze, hirdetések, cégalapítási tanácsok stb.), szimpatikus, visszafogott grafika – még én se gondoltam semmi rosszra, pedig nem vagyok zöldfülű a netezésben. Hogy mégis mikor kellett volna a riasztóknak az agyamban bekapcsolni? Akkor, amikor semmiféle tartalomhoz nem férhettem hozzá regisztráció nélkül. De nem kapcsoltak be a riasztók és szépen regisztráltam magam. Még az AGB-t is elolvastam, legalábbis átfutottam. Aztán ráklikkeltem a Jelentkezés gombra. Aztán láttam, hogy hoppá, ez fizetős – és nem klikkeltem tovább. Nem kaptam regisztrációs emailt, se aktiváló kódot. Jött a Karácsony, el is felejtettem.
Egészen hétfőig....Akkor jött ugyanis a fizetési felszólítás. „Köszönjük, hogy... és örülünk, hogy...és utaljon át 59,90 eurot a megadott számlaszámra!” A szöveg alatt egy URL, és a megjegyzés: „Ismételten megküldjük az adatbázisunkban lévő adatait.” Miii??? – gondoltam. Na, ezt megnézem, és katt a linkre. Aha! Hiba volt. Megnyílt ugyanis egy oldal a következő szöveggel: „Köszönjük, hogy aktiválta a regisztrációját, íme a hozzáférési adatai”.
A fejem először vörös lett, aztán lila, aztán felhívtam őket telefonon. Többször is. 14 centért percenként. (naná, hogy két-három percig tartott csak a kapcsolás!) Habzóra vitatkoztam a számat és rekedtre ordítottam a torkomat, de hiába. Az ügyintéző se volt semmi, nem hagyta magát. „Maga elküldte az adatait, regisztráltuk, nem hívta vissza regisztrációját, fizessen”. Hogy is hívtam volna vissza a regemet, amikor megerősítő emil hiányában azt se tudtam, sikerült-e, vagy sem?!
Fizetés helyett a következő lépésem a neten böngészés volt, és nem is hiába. Kiderült, hogy a cég éppen decemberben vesztett pert egy német felhasználó-érdekvédelmi szervezettel szemben. És amúgy is ismert „csapat”, vannak néhányan, akiket átvertek. És a többség persze fizetett. Én nem fogok! Egyelőre.