HTML

Online nyelvoktatás

Beck Hajnalka vagyok, a Lingvico egyik K+F kulcsembere.
A kutatás-fejlesztéshez elindítottam egy online nyelviskolát, a Lingvico Labort, ahol mindenfélét kipróbálok. A blogban ezekről a próbálkozásokról, pozitív és negatív tapasztalatokról írok.

Blogajánló

Blended learning az elméletben és a gyakorlatban, avagy mi ez, mire jó, hogyan csinálják mások, tanári és üzleti szemmel. Tovább a blogra >>

Az online nyelvoktatás és a blog támogatója:

Hirdetés

Hirdessen az interneten 20 Ft-tól!
Jelenjen meg mindazoknak, akik a neten az Ön termékét vagy szolgáltatását keresik, már 20 Ft/kattintás-i áron.

Címkék

ajánlatadás (1) anagramma generátor (1) árazás (1) autentikus anyagok (1) bbc (1) beszédkészség (1) betegség (1) blended learning (2) blogajánló (1) cebit (4) chat (2) copyright (1) dakota bölcsesség (1) deutsche welle (1) diploma (1) elhelyezkedési esély (1) email (1) e learning (1) e learning törzsasztal (1) e tanár (1) frankfurt airport (1) germanisztika (1) gyakorló feladatok (2) hallás utáni értés (4) hanganyag (2) hangos könyv (1) hangos magyarázat (1) hirdetés (2) iik düsseldorf (1) ingyenes anyagok (3) ingyenes szolgáltatás (1) interaktív tábla (1) interjú (2) internetes csapdák (2) internetes eszközök (9) internethasználat (1) internet mint tudástár (1) írás készség (2) jetzt.de (3) karácsonyi (1) képkeresők (1) képregény (1) képszerkesztők (2) keresztrejtvény (2) készség (1) készségfejlesztés (5) kirúgott nyelvtanár (1) kommunikációs eszközök (4) kontextusmotivált nyelvoktatas (1) kontextusmotivalt nyelvoktatas (1) learntec (11) lectra (1) lingvico (1) lingvico hirek (2) lingvico labor (7) linkgyűjtemény (2) live online nyelvoktatás (15) live online nyelvtanulás (2) marketing (1) mintafeladat (1) módszertan (3) németország (3) német nyelv (1) netwiewer akademie (1) nyelvoktató cd rom (1) nyelvtanítás videóval (2) nyelvtani magyarázatok (2) nyílt óra (3) olvasási (1) olvasott szöveg értése (3) online nyelvoktatás (6) online nyelvoktatas (1) online nyelvoktató rendszer (2) online olvasónapló (1) online tutoring journal (1) óradíj (1) paint képszerkesztő (1) pediaphon (2) podcast (1) programajánló (2) rádióműsor (1) rajzolótábla (1) raptivity (1) second life (1) sketchast (1) skype (1) szakcikk (1) személyes oktatás (1) szemléltetés (5) szógyakorlás (1) tananyagkészítés (1) tananyag megosztás (1) tananyag megosztas (1) tanítványszerzés (5) tanulótípus teszt (2) távoktatás (1) távoktatási anyagok (2) technika (1) telefonkonferencia (1) teletutor (3) üdvözlet (1) uj szolgaltatas (2) uni göttingen (1) vatera (1) videó (2) virtuális osztályterem (3) virtuális tábla (2) virtuális világ (1) volkshochschule (1) volkshoschschule (1) weblog (1) weboldalajánló (3) wikinews (1) wikipedia (2)

Linkblog

Nyelvoktató rendszer vs. egyszerű skype-os óra - 1

2009.02.26. 19:08 :: BHajnal

Az utóbbi időben sokat hallok arról, hogy Mo-on egyre inkább terjed a skype-on keresztüli live-online nyelvoktatás, ami nagyon örvendetes dolog. Ugyanakkor azonban úgy gondolom, hogy a téma megér egy blogbejegyzést. Hogy miért? Azért, mert véleményem szerint a skype-os óra nem helyettesíti a komplex nyelvoktató rendszereket és a virtuális tábla különböző formáit sem.

Első lépésként érdemes átgondolni, mit tud a skype. Lehet beszélni a segítségével, szövegeket írni a kommunikációs ablakba és linkeket is lehet küldeni. Képeket mutatni, hanganyagot lejátszani már nem lehet, így a tanár kizárólag a közös tankönyvre van utalva, ami az órai munkát illeti. A házi feladatok ellenőrzése elsősorban szóban vagy emailen elküldött feladatmegoldások formájában történhet, ami – akkor, ha az embernek sok online tanítványa van – kissé nehézkes megoldás.

Ezen túl a tanuló nem tud úgy gyakorolni, hogy a tanár ellenőrizhesse, nyomon követhesse és optimalizálhassa a gyakorlását - ami technikailag egy nyelvoktató rendszerben minden gond nélkül lehetséges – és kiegészítő feladatokat sem tud készíteni az órákra, csak úgy, hogy wordbe begépeli őket, majd elküldi emailben, ami megint nehézkes egy kicsit.

A skype-hoz hasonló hátrányokkal rendelkeznek a virtuális osztálytermek is. A jelenléti szinkron óra megtartására kiválóan alkalmasak, de nem támogatják az aszinkron tanulói munkát.

Hogy hogyan és miképpen teszi ezt egy nyelvoktató rendszer, arról a következő bejegyzésben írok majd.


 

6 komment

Címkék: live online nyelvoktatás live online nyelvtanulás online nyelvoktató rendszer

Learntec 2009

2009.02.09. 17:39 :: BHajnal

A héten megint Karlsruheban jártam, a Learntec-en. Ez alkalommal annyiban volt különleges a részvételem, hogy nem egyszerű látogatóként, hanem előadóként voltam ott.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Matthias Rückellel közösen a 3D-s virtuális világokban rejlő oktatási lehetőségekről  beszéltünk, a Teletutortalálkozó keretein belül. A rendezvény a kiállítási csarnokban zajlott, aminek az volt az előnye, hogy bárki, akit érdekelt, az leülhetett és meghallgathatta az előadásokat. Nagyon örültem neki, hogy teltház volt, az emberek több sorban álltak a foglalt  ülőhelyek mögött. A szervezők szerint körülbelül 60-70 ember volt kíváncsi arra, amiről én és a kollégák beszéltünk.
 


Az én előadásom fő témája a Second Life volt és a benne rejlő nyelvoktatási lehetőségek. Bevezetésként néhány általános módszertani dologról szóltam, majd képernyőfotókon keresztül mutattam be néhány gyakorlati példát. Matthias Rückel az én általam mondottakhoz kapcsolódva általánosságban beszélt a témáról és elmondta, hogyan lehet a virtuális világot például céges tréningekre, vagy szakmai képzésre használni.

Az előadás végeztével a közönség igen aktívan kérdezett, nagyon kellemes beszélgetés alakult ki. Összefoglalva nagyon pozitív élmény volt az egész, pedig eleinte féltem tőle, mert ez volt az első előadás, amit igazán nagy, szakértő közönség előtt tartottam.
 

Szólj hozzá!

Címkék: learntec

Hangfájlokról az online nyelvoktatásban

2009.02.02. 14:31 :: BHajnal

A képek mellett a nyelvoktatásban (offline vagy online) nagy szerepet játszanak a hanganyagok. Fellelésük, feldolgozásuk és portálra feltöltésük nem mindig problémamentes. Ebben a bejegyzésben ehhez szeretnék néhány tippet adni.




Hanganyaghoz legegyszerűbben a tankönyvekhez tartozó CD-k segítségével juthattok . Ezek azonban alapvetően a tantermi használatra készültek, így ha online tanulási környezetben használjátok őket, akkor a technikai problémák mellett a copyright-jogokat is figyelembe kell venni.

Tisztán technikailag az okoz problémát ezeknél a CD-knél, hogy a fájlformátum, amelyikben készültek, nem felel meg az online munkához. Ebben az esetben az eredeti fájlokat át kell konvertálni egy másik formátumba. Az online portálok általában a "wav", "mp3", "mp4" kiterjesztéseket fogadják el, de ez természetesen mindig az adott portáltól függ. Az "ogg", "cda" és hasonló kiterjesztésű fájlok lejátszását a legtöbb rendszer nem támogatja.

A tankönyveken kívül saját anyagot is lehet készíteni, ami nagyon egyszerű A windows startmenüjében a kellékek menüpont alatt található a beépített felvevő Mikrofon segítségével nem probléma felvenni tetszőleges szövegeket. Szintén alternatív megoldás egy digitális diktafon. Ingyenesen letölthető program az Audacity amelynek segítségével nem csak felvételeket lehet készíteni és azokat alakítgatni, hanem a fájlformátumot is meg lehet változtatni.

Ha nincs tankönyvi CD-tek és saját anyagot sem akartok felvenni, akkor az interneten nézzetek körül, a világháló gazdag tárházát nyújtja a hanganyagoknak. A podcast oldalak, a TV adók médiatékái, a youtube és a teachertube rengeteg, online feldolgozásra alkalmas hanganyagot tartalmaznak. Egyéb ötleteket az "online nyelvoktatás" blogban találnak, itt.

Bármelyik módot is választjátok hanganyag készítésre (és lejátszásra), mindenképpen érdemes szerverhely-takarékos megoldásokat választani. Itt arra gondolok, hogy egy mp3 fájl jóval kisebb, mint egy wav kiterjesztésű, illetve hogy a youtube-on (teachertube-on) megtalálható, vagy általunk oda feltöltött anyaggal megoldható, hogy a saját szerveren egyáltalán nem foglaljon helyet, így nem telik meg olyan hamar a tárhelyünk.
 

Szólj hozzá!

Címkék: hanganyag online nyelvoktatás hallás utáni értés

Képméretezés online anyagok készítésekor

2009.01.09. 19:29 :: BHajnal

2009-es első írásaimat a technikának szentelem, amely az online anyagkészítésnél a használt online nyelvoktató rendszertől függetlenül is igen fontos szerepet játszik. Ebben a bejegyzésben a képméretezés lesz a téma.

Miért van szükség a képek méretezésére?

Ha az ember digitális kamerával fényképez, akkor az a beállításoktól függően igen nagy felbontásban készíti el a képeket. A gépről letöltve a nagy felbontás igen nagy tárhelyet foglal, nálam például egy eredeti fotó a göttingeni Német Tanszékről 1,68 MB méretű (3072X2304 pixel). Ez túl nagy ahhoz, hogy feltöltsem a Lingvicoba, vagy bármilyen weboldalra, hiszen a rendelkezésemre álló online tárhely véges. A "kecske is jól lakik és a káposzta is megmarad" megoldás ebben az esetben a kép méretezése, azaz az említett fotó emberi méretre történő kicsinyítése, mely eljárás után a minőségében még mindig élvezhető kép például 320X240 pixeles méretű lesz, és mindössze 94 KB helyet foglal el a gépen illetve online a szerveren.

Íme, itt van:




 

 

 

  

 

 

Hogyan méretezzük a képeket?

A képméretezéshez már nagyon sokféle programból válogathattok, mint például a sokak által ismert, bár nem ingyenes photoshop, vagy egy ingyenesen letölthető és kifejezetten kezdőknek ajánlott  kis segédprogram, amelyre egy blogban bukkantam, ahol a pontos használati útmutatót is megtalálhatjátok.

Mindenképpen érdemes a témával foglalkozni, mert nem mindegy, hogy az egy gigabyte méretű tárhelyetekre csak néhány több megás fotót tudtok feltenni, vagy sok-sok pár KB-os képet.

Szólj hozzá!

Címkék: technika képszerkesztők

Karácsonyi Üdvözlet

2008.12.24. 11:23 :: BHajnal

Kedves Olvasóim!


Kellemes karácsonyi ünnepeket és sikerekben gazdag, boldog új évet kívánok nektek!

 

 

1 komment

Címkék: üdvözlet karácsonyi

Jetzt.de – A Goethe Intézet és a Gießeni Egyetem közös projektje – 3

2008.12.18. 19:54 :: BHajnal

A Jetzt.de szövegek feldolgozása alapvetően nem különbözik a hagyományos szövegfeldolgozástól.


Amire figyelni kell, az az, hogy

a.    a szövegek viszonylag hosszúak
b.    a szókincs leginkább a haladó nyelvtanulókat célozza meg
c.    a szövegeket csak a weboldalon lehet elolvasni, a Lingvicoba nem lehet direkt bemásolni, ami a képekre is vonatkozik.

Ezen túl bármilyen egyedi interaktív feladat készíthető belőlük, de az online órán is feldolgozhatók. Az online órai feldolgozáshoz ajánlom, hogy először „mazsolázzátok ki” a szerintetek a tanulók számára nehéz szavakat, és beszéljétek meg őket. Ezután lehet egy kicsit beszélgetni a témáról, ha a tanítvány kevésbé ügyes, akkor irányított kérdések alapján, ha a tanítvány ügyesebb, akkor akár szabadon is.

Ezután jöhet a szöveg olvasása – szigorúan eredeti helyéről, a Jetzt.de oldalról. Én az online órákon hangosan szoktam olvastatni a szövegeket, hogy követni tudjam, hol jár a tanuló. A hangos olvasás arra is jó, hogy a kiejtést gyakoroltassuk, ezen túl pedig tapasztalataim szerint a tanuló számára ismeretlen szavakat is könnyen fel lehet deríteni, mivel ezeket sokkal lassabban olvassa. Az olvasás után aztán megoldathatjuk tanulónkkal a szöveghez készített feladatokat. A Lingvico-rendszerben az óratartó modul lehetővé teszi, hogy az óra közben az interaktív feladatot is olvashassuk, megnézhessük az elkészített feladat értékelését, valamint írhassunk az interaktív táblára.
 

Szólj hozzá!

Címkék: olvasott szöveg értése jetzt.de

Jetzt.de – A Goethe Intézet és a Gießeni Egyetem közös projektje – 2

2008.12.12. 21:04 :: BHajnal

Ahogy az előző bejegyzésemben már beharangoztam, folytatom a Jetzt.de oldal bemutatását, mégpedig az egyéb szolgáltatásokkal.



Azon túl, hogy didaktizált olvasandó és hallgatandó anyagokat találhattok az oldalon, arra is lehetőség van, hogy tanítványaitok az egyetem munkatársaival chateljenek. Minden nap egy adott időpontban adott témákkal kapcsolatban lehet kérdéseket feltenni az online lévő munkatársaknak, akik vagy német szakos tanárok, vagy német szakos tanárhallgatók. A chatszoba ezeken az időpontokon kívül is nyitva szokott lenni és általában nemzetközi közönség látogatja, nagyrészt nyelvtanulók. Nyugodtan ajánlhatjátok tehát ezt a chatoldalt a tanítványaitoknak is mint gyakorlóterepet.

Egy másik nagyon jó kis funkció a "Schreibwerkstatt". Egy egyszerű wiki-software segítségével a tanítványaitok online írhatnak folytatásos művet. A wiki-rendszerek specialitása az, hogy a változások naplózásra kerülnek, azaz utána lehet nézni a korábbi változatoknak. Így a tanulók folyamatában követhetik nyomon a szöveg alakulását, fejlődését. (további információk a wiki és az online nyelvoktatás kapcsolatáról: blended learning blog)

A sorozat utolsó részeként a következő bejegyzésben  elmesélem majd nektek, hogyan lehet egy jetzt.de szöveget live-online órán  feldolgozni.

Szólj hozzá!

Címkék: chat írás készség jetzt.de

Jetzt.de – A Goethe Intézet és a Gießeni Egyetem közös projektje – 1

2008.12.03. 19:59 :: BHajnal

Múlt héten egy egésznapos továbbképzésen vettem részt, amelyet a Gießeni Egyetem két doktorandusz hallgatója tartott, és akik a címben is említett projektet mutatták be. Mivel az anyagok online elérhetőek, úgy gondoltam, hogy nektek is írok róla, hiszen az oldalak a live-online órákon is haszonnal „forgathatók”.



A projekt nyitóoldalán átfogó képet kaptok az egész anyagról, a tájékozódásban egy keresőmodul is segít, sárga háttérrel láthatjátok.

A bal oldalon található menüben kiválaszthatjátok azt a témát, ami a legjobban érdekel benneteket. A választék igen bő, találhattok szövegeket videós anyaggal és anélkül, feladatlapokkal és anélkül. A továbbképzésen direkt rákérdeztem a szerzői jogi problémékra, és azt a választ kaptam, hogy amennyiben a diák a weboldalon olvassa el az adott szövegeket és ott nézi meg a videókat is, nyugodtan használhatóak az anyagok az online órákon is. Csak másolni nem szabad a szövegeket. Tehát ha nem tetszik a feladat, amit a Gießeni Egyetem munkatársai készítettek, akkor készíthettek hozzá egy sajátot – ami a lényeg: a szöveget a tanuló csak az eredeti oldalon olvashatja, erre figyelnetek kell. Fontos még tudni, hogy az oldal alapvetően középszinten (B2) és felsőfokú (C1) szinten álló nyelvtanulók számára készült, kezdő anyagot nem fogtok találni.

A következő bejegyzésekben az egyéb szolgáltatásokról is írok majd.
 

Szólj hozzá!

Címkék: ingyenes anyagok jetzt.de

Pediaphon – újra

2008.11.19. 20:24 :: BHajnal

Idén márciusban, a Learntecről szóló sorozatomban írtam nektek a Pediaphon nevű oldalról,  amelyik a wikipedia cikkeit alakítja át hangfájllá. Az oldal programozói az eltelt idő alatt új szolgáltatással bővítették a kínálatot.



Az oldal címére klikkelve eléritek azt a modult, amelybe bármilyen szöveget beírhattok (optimális esetben németül, de a magyar szöveget is olvassa, csak enyhén német akcentussal) – a rendszer azonnál átalakítja hangfájllá, amelyet minden gond nélkül lejátszhattok órán vagy beépíthettek a Lingvicos feladatokba.

Részemről örömmel üdvözlöm ezt az új funkciót, mert így alapszintű szövegekhez is tudok feladatokat csinálni, nem csak haladókhoz. (A wikipédia szövegei alapból nem igazán kezdőknek készültek)

Ajánlom, hogy próbáljátok ki a progit – érdemes!
 

Szólj hozzá!

Címkék: internetes eszközök pediaphon

Az online nyelvoktatást segítő internetes eszközök - 9

2008.11.14. 19:26 :: BHajnal

Az előző bejegyzésben a videós anyagokról írtam nektek és a feliratozásról. A napokban, amikor az egyetemi órámra kerestem anyagot, egy újabb programra bukkantam.



Az Xtranormal.com oldalon különböző kis jeleneteket állíthattok össze kedvetek szerint. A szabadon választható vidám kis figurák beszélnek is, igaz, hogy elég erős angol akcentussal, legalábbis akkor, ha magyar vagy német szöveget adtok a szájukba, mint én is. Ennek ellenére mégis úgy gondolom, hogy hasznos lehet a program, hiszen biztosan vannak köztetek olyanok, akik angolt tanítanak.

Hogy mit is lehet ezzel a programmal mutatni/tanítani?

Különböző szituációkat lehet vele modellezni (találkozás, búcsú, ebédmeghívás stb.), le lehet ültetni a figurákat egy vendéglő asztalához, a tanári asztalhoz - és azzal szemben, vagy egy interjúszobában is. A diákjaitok meghallgathatják a szövegeket (ha angolosok) és eldönthetik, hogy amit a figura mond, az stílusában, szövegében illik-e az adott szituációhoz, vagy sem. Vagy szinkronizálhatják is a szöveget, ami adott esetben nagyon vidám, kreatív órát eredményez. Egy mintajelenetet itt találtok.

Szólj hozzá!

Címkék: videó internetes eszközök

Az online nyelvoktatást segítő internetes eszközök - 8

2008.11.07. 20:36 :: BHajnal

Az online órákon jó szolgálatot tevő programok közül most egy olyant ajánlok a figyelmetekbe, amelyiknek a segítségével videójeleneteket feliratozhattok.



A Bombay TV szappanopera-részleteket bocsát azok rendelkezésére, akik szeretnék kipróbálni, milyen szinkronszínész válna belőlük. A felhasználónak két lehetősége van. Az egyik, hogy feliratot készít az adott filmrészlethez, a másik a valódi szinkronizálás.

Tanárként többféleképpen is ki lehet használni ezt a lehetőséget.

Az első variáció az, hogy a videókat magunk feliratozzuk/szinkronizáljuk. Ebben az esetben a kapcsolódó feladatok megegyeznek azokkal, amiket hallott szövegértés esetén is adhatunk. A sajátkezű feliratozás lehetővé teszi azt is, hogy adott filmkockához hamis szöveget rendeljünk hozzá, tanítványunknak pedig el kell döntenie, hogy a képkocka felirata megfelelő vagy sem és ha nem, akkor korrigálja azt.

A második variáció esetén tanulónk dolgozik. A videót előkészítjük, megbeszéljük a tanulandó idegen nyelven a jeleneteket, összegyűjtjük a szavakat, elemezzük a szituációt, összegyűjtjük azokat a kifejezéseket, amelyek az adott cselekményben relevánsak - majd megkérjük tanítványunkat, hogy - akár házi feladat gyanánt - lássa el a filmrészletet feliratokkal, mint ahogy azt a hallgatóim is tették: klikk ide

A feladat érdekes, izgalmas, elgondolkodtató - és mindenképpen más, mint a hagyományos "írj egy párbeszédet és küldd el emailben" variáció. 

Szólj hozzá!

Címkék: videó internetes eszközök

Az online nyelvoktatást segítő internetes eszközök – 7

2008.10.30. 20:52 :: BHajnal

Mint a címből is látjátok, az interneten felllehető egyszerű kis segítőprogramokról szóló korábbi sorozatot folytatom a mai bejegyzéssel. A mai programot a Tanárblog-on találtam és azonnal ki is próbáltam a gyakorlatban.



A Wordle címkefelhőt készítő kis programja nagyon érdekes. Az ember beleír egy szöveget, megnyom egy gombot és máris készen van a címkefelhő. Most biztos azt kérdezitek magatokban, hogy jól van, de minek az egy nyelvtanárnak?!
 
Többféle módon is lehet használni a felhővé alakított szóhalmazt. Én az egyetemi csoportomban az olvasott szövegértési feladatot vezettem be a segítségével. A hallgatók megkapták a képet a szavakkal, és az volt a feladatuk, hogy kitalálják, mi lehet a szöveg témája. Ki is találták, hiszen ez a címkefelhő tulajdonképpen egy szöveg kulcsszavait mutatja és az értő olvasó a segítségével azonnal áttekintheti, mi is a szöveg lényege.

A másik felhasználási módszer, hogy egyszerűen játszunk vele. Kiadjuk a diákoknak, szavakat olvasunk fel róla, amiket meg kell találniuk. A leggyorsabb tanuló pontot kap, a játékot az nyeri, aki a legtöbb pontot gyűjtötte össze.

Ha megnéztétek az oldalt és eszetekbe jutott egy jó ötlet a címkefelhő használatához, akkor írjátok meg, mert érdekelne!

 

Szólj hozzá!

Címkék: internetes eszközök olvasott szöveg értése

Társelőadóként a Learntec-en

2008.10.22. 20:16 :: BHajnal

A mai bejegyzésben egy nagy örömömet szeretném veletek megosztani!



Majdnem egy évvel ezelőtt beszámoltam nektek a Learntec nemzetközi E-Learning szakkiállításól és kongresszusról, ahol évente egyszer Karlsruhe-ban találkoznak a szakma jelentős képviselői. A kongresszuson megismerheti az ember az aktuális kutatási irányokat, eredményeket, terveket, a kiállításon pedig megcsodálhatja a szakma aktuális technikai újdonságait. Régi hagyomány, hogy a cégek standjai között előadások és nyilvános vitafórumok számára is hagynak helyet.

A 2009-es Learntec-en a Teletutoren Netzwerk is rendez egy ilyen vitafórumot, amelyre társelőadóként engem is meghívtak. A téma a Second Life és a nyelvoktatási lehetőségek ebben a 3 dimenziós virtuális világban. Ez nagy öröm számomra, hiszen a Learntec-en szót kapni az megtiszteltetés és az előadótársam sem akárki, hanem Matthias Rückel a Time4you cég munkatársa. Az e-learningről szóló blogjában érdekes és hasznos dolgokat olvashattok.  Ő a Learntecen általában fog beszélni a 3dimenziós világokban rejlő tanulási lehetőségekről.

Szólj hozzá!

Címkék: learntec teletutor

Idegennyelvű hangoskönyvek

2008.10.14. 20:41 :: BHajnal

A blogban alapvetően olyan anyagokat és weboldalakat szoktam ajánlani, amelyek közvetlenül bevethetők a live-online órán. Ez alkalommal azonban kivételt teszek és egy olyan oldalt ajánlok, amelyik más.


A Hörjuwel című weboldalon idegennyelvű hangos könyvek gazdag ajánlatából válogathattok. Különösen tetszett nekem az oldalon, hogy a CD-k tanulószintek szerint is csoportosítva vannak. Kereshettek mind A1-es, mind B2-es vagy C1-es szintű hangos könyvekre, amelyek tartalma adott esetben a nyelvtanulók igényeinek megfelelően egyszerűsített. Ezeknek a speciális anyagoknak az elején egyszerű feladatok és szószedet is található. Ezen túl megtalálhatók a kínálatban olyan szövegek is, amelyek egy-egy dialektust segítenek megismerni, mint például a bécsi vagy a svájci németet.

 

Szólj hozzá!

Címkék: hallás utáni értés hangos könyv

Módszertani ötletgyűjtemény, live-online órákhoz is

2008.10.05. 19:21 :: BHajnal

Az elmúlt hetek netes barangolásai során talált másik hasznos oldal kivételesen nem német, hanem magyar.


A Tempus Közalapítvány által fenntartott webhely elsősorban rendezvényekről, aktuális pályázatokról és képzésekről tájékoztat, de van egy olyan oldala is, ahová a tanárok módszertani ötleteiket, tippjeiket tölthetik fel. Mivel az oldalt nemcsak nyelvtanárok látogatják, a nyelvspecifikus ötletek megtalálásához érdemes használni a keresőt, ahol megadható, milyen tárgyból, milyen szinten szeretnénk módszertani ötleteket olvasni.

A módszertani tippek 90%-a valamilyen játék és alapvetően hagyományos órákhoz készültek. Hogy miért ajánlom nektek mégis az oldalt? Azért, mert az offline órákon játszott nyelvi játékok egy része live-online is játszható, és az internet bevonásával legalább ugyanolyan izgalmas, mint a tantermi munka. Legegyszerűbb példa erre a barkochba játék. Nagyon gyakran játszom a tanítványaimmal live-online is. De álljon itt egy játék az oldalról is:

"A játékban részt vevő tanulók nyelvi szintje: min. B2
A játék menete: kis csoportban (3-4 fő) néhány mondatos bemutatását kell adni a választott foglalkozásnak úgy, hogy minden mondat tartalmazzon valamilyen közmondást, szólást vagy képes kifejezést. Az egyik csoport felolvassa a megoldását, a többi csoportnak pedig ki kell találnia, hogy melyik foglalkozásról van szó.

A játék nehézsége: megfelelő szintű nyelvtudás nélkül nem érdemes elkezdeni, de éppen azért hasznos, mert a középfokú nyelvi szinttel már rendelkező diákok motivációja fenntartható. Mivel a már jól ismert szavak új jelentésével ismerkednek meg (állatok, mezőgazdasággal kapcsolatos alapvető szavak), nyelvi feljődésük jól érzékelhető.
"

Ezt a játékot kiscsoportos live-online órákon szóban minden probléma nélkül lehet játszani. Mivel a diákok ebben az esetben egyedül kénytelenek megbirkózni a feladattal és egyedül kell kitalálniuk a foglalkozásneveket, elő lehet készíteni a játékot az előző órán, vagy házi feladatnak fel lehet adni, hogy keressenek kifejezéseket, nézzenek utána bizonyos foglalkozások neveinek.

Szólj hozzá!

Címkék: készségfejlesztés módszertan